dr Olga Hucko

jestem dyplomowaną arteterapeutką (PIE, APS), członkinią Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich Kajros oraz Sekcji Naukowej Arteterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, autorką koncepcji spotkania z narracją (pracy autonarracyjnej). Doświadczenie kliniczne w pracy arteterapeutki zdobywałam m.in. w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie (tzw. Szpital Tworkowski).

Ukończyłam studia filmowe, kulturoznawcze i pedagogiczne, zdobywam wiedzę i umiejętności w dziedzinie wspomagania rozwoju, wsparcia psychologicznego i arteterapii.

W ramach kształcenia III stopnia w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego (Wydział Nauk o Wychowaniu) prowadziłam projekt badawczy dotyczący współczesnego rodzicielstwa i rozwijania rodzicielskiej świadomości wychowania w arteterapeutycznym procesie pracy autonarracyjnej.

wykształcenie

2021 – 2023 Studia podyplomowe: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
2020 – 2024 Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytet Łódzki, Pedagogika, Wydział Nauk o Wychowaniu.
2019 – 2021 Kurs Arteterapii w Polskim Instytucie Ericksonowskim w Łodzi, kurs akredytowany przez Oddział Łódzki Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
2018 – 2019 Szkoła Mistrzów Pióra, Collegium Civitas, studia podyplomowe.
2015 – 2016 Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej w Instytucie Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
2016 – 2017 rok studiów pedagogicznych II stopnia na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ.
2013 – 2015 studia kulturoznawcze II stopnia, spec. twórcze pisanie, Instytut Kultury Współczesnej UŁ, dyplom z wyróżnieniem, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Joanny Ślósarskiej, Przyczyny i skutki opowieści. Trening autonarracyjny.
2014 – 2015 rok studiów kulturoznawczych I stopnia na Uniwersytecie Łódzkim.
2008 – 2013 studia Realizacji Obrazu Filmowego, WSSIP, Łódź; mgr sztuki, temat pracy teoretycznej: Formy narracji we współczesnym polskim filmie dokumentalnym. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dra. Piotra Andrejewa w Katedrze Filmu.
2007 – 2008 Szkoła Muzyczna im. Grażyny Bacewicz w Nowej Soli, ukończenie szkoły muzycznej I stopnia w trybie przyspieszonym.
2006 – 2008 Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Nowej Soli.

spotkania, konferencje, wydarzenia, w których wzięłam/biorę udział

  1. 2021 r. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Lockdown – prawo, społeczeństwo, historia”, referat: Reprezentacje społeczne pandemii COVID-19. Strategie pacjentów POZ wobec zagrożenia chorobą.
  2. 2021 r. Nauka po poznańsku: od manuskryptu do naukowo lukratywnej publikacji, spotkanie online z prof. Joanną Rak, wydarzenie powstało w ramach Poznańskiego Porozumienia Doktorantów, które zrzesza samorządy doktorantów uczelni z Poznania: UAM, AWF, UP, UE, PP oraz UMP.
  3. 2020 r. IV Forum Psychologii Rodziny pt. Doświadczanie ojcostwa, UAM Poznań, Koło Naukowe Psychologii Rodziny.
  4. 2020 r. Ogólnopolska Konferencję Naukową „Tam i z powrotem. Podróże & wędrówki (nie tylko) w tekstach kultury”, referat: Wyprawa bohatera w czasie pandemii.. Językowy obraz świata caravaningu w Polsce.
  5. 2020 r., Dlaczego warto i jak dobrze publikować – przykład regional science, seminarium ERSA, spotkanie z dr hab. Katarzyną Kopczewską, prof. UW.
  6. 2019 r. Czarne Warsztaty Pisania Prozą, Wydawnictwo Czarne, Banica/Wołowiec.
  7. 2019 r. XVI Ogólnopolski Dzień Mózgu Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
  8. 2016 r. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „CREATIVE VIBES Kreatywnością rozwijamy biznes”, prowadziłam warsztaty Transgresyjne zabawy z autonarracją. Przejawy kreatywności w życiowych opowieściach.
  9. 2016 r. Konferencja naukowa „Biografie nieoczywiste – kryzys, przełom i transgresja”.
  10. 2016 r. X Łódzka Konferencja Biograficzna „Biografia i badanie biografii – Przełomy biograficzne i uczenie się”.
  11. 2015 r. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Autoetnografia i komunikacja twórcza”, referat: Życie wypowiedziane – twórczy trening autonarracyjny młodych dorosłych.
  12. 2014 r. Międzynarodowa Konferencja organizowana przez Uniwersytet Łódzki, Akademię Sztuk Pięknych i Państwową Wyższą Szkołę Filmową i Teatralną, „Moda: Model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze”, pomagałam w organizacji konferencji, która trwała trzy dni i której towarzyszyły liczne wystawy, instalacje i wystąpienia performatywne.

zainteresowania badawcze

  1. Pojęcie skryptu w psychologii poznawczej, komunikacji interpersonalnej i narratologii. Słowa kluczowe: skrypty pokoleniowe, skrypty życiowe, gry życiowe, ukryty plan życia.
  2. Kształtowanie się narracji tożsamościowych w rodzinie. Konstytuowanie siebie i własnej tożsamości poprzez opowieści. Pojęcie mitu. Proces indywiduacji. Dopełniony cykl życia Ericksona.
  3. Transmisja skryptów pokoleniowych, a transformacja kultury. Świadomość roli kultury a świadomość wychowania. Problem wrastania w kulturę w odniesieniu do świadomości roli rodzicielskiej w życiu człowieka.
  4. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Style i postawy życia zbiorowego.
  5. Narracyjne struktury poznawcze i naturalne kompetencje człowieka (twórcze, narracyjne), narracyjne rozumienie świata.
  6. Językowy obraz świata – analiza i interpretacja tekstu monologu wypowiedzianego.
  7. Bycie-w-świecie – hermeneutyczne poznanie i zrozumienie, koncepcje narracyjnego podmiotu rozumiejącego, Da sein, in der Welt sein, Mitsein.
  8. Paul Ricoeur – koncepcja potrójnej mimesis – a wczytanie się w siebie, we własną autonarrację, moment oddalenia – ja jako ktoś zupełnie inny, pojęcie obcego.
  9. Inteligencja autobiograficzna, człowiek jako istota dramatyczna, dialogiczna, wewnętrzne przestrzenie – przestrzenie autobiograficzne i pola pamięci, integracja doświadczenia biograficznego, bycie biografem samego siebie (McAdams)
  10. Arteterapia – użyteczność arteterapii w kontekście samoświadomości i wypełniania życiowych ról.

Scroll to Top